mddp.pl
Actions
Media Outlet details
| Scope | N/A |
|---|---|
| Language | Polish |
| Country | Poland |
|
Similarweb UVM |
Request pricing |
|
Comscore UVM |
Request pricing |
Recent Articles
Search ArticlesOddelegowanie pracowników a koncepcja ekonomicznego pracodawcy
Wielu polskich przedsiębiorców prowadzących swoją działalność również poza granicami Polski i oddelegowujących swoich pracowników do pracy za granicą zapewne zastanawia się, co kryje się pod pojęciem ekonomicznego pracodawcy oraz jaki wpływ ma ono na ich obowiązki jako płatników PIT. Zagadnienie to ma istotne konsekwencje praktyczne.
Od 1 października obowiązkowe e-Doręczenia dla przedsiębiorców. Czy jesteś gotowy?
Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG od 1 października 2026 r. muszą mieć adres do e-Doręczeń do komunikacji z administracją publiczną. Niedopełnienie tego obowiązku może mieć istotne skutki – nieodebrana korespondencja może zostać uznana za doręczoną. To nie pierwsza rewolucja w komunikacji z administracją. Tematyka e-Doręczeń nie pojawia się na naszym blogu po raz pierwszy.
Zwolnienie z akcyzy dla wyrobów zawierających skażony alkohol – ważny wyrok Sądu UE T-381/25 KOPIA
Producenci wyrobów zawierających skażony alkohol, przeznaczonych do celów innych niż spożycie przez ludzi, nie mogą zostać pozbawieni prawa do zwolnienia z akcyzy wyłącznie ze względu na klasyfikację taryfową wyrobu lub sposób jego późniejszego wykorzystania przez konsumenta. Sąd UE w polskiej sprawie orzekł o przesłankach stosowania zwolnienia z akcyzy dla alkoholu skażonego wykorzystywanego do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (rozcieńczalników).
Nowy Unijny Kodeks Celny wszedł w życie. Co zmieni się od 1 listopada 2026 r.?
Identyfikatory produktów PID oraz unijna opłata manipulacyjna (UHF – Union Handling Fee) to jedne z pierwszych ważniejszych elementów reformy celnej, które wymagają przygotowania danych, systemów i zabezpieczeń celnych już teraz. Duża reforma, ale wdrażana krok po kroku 20 września 2026 r. weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2026/2108 z dnia 16 września 2026 r.
Usługi wykonawstwa zastępczego a prawo do odliczenia VAT
Wyrok WSA w Opolu z 16 września 2026 r. (sygn. I SA/Op 295/26) Czego dotyczyła sprawa? Sprawa dotyczyła prawa do odliczenia VAT od usług nabywanych od wykonawcy zastępczego w sytuacji, gdy pierwotny, nierzetelny podwykonawca nie wykonał prac lub wykonał je niezgodnie z umową. Spółka realizująca kontrakty budowlane i energetyczne, chcąc wywiązać się ze swoich zobowiązań wobec inwestora, zlecała wykonanie brakujących lub naprawczych prac nowemu podwykonawcy.
Prawo do odliczenia VAT od usług noclegowych i gastronomicznych nabywanych przy organizacji eventów
Wyrok WSA w Warszawie z 23 września 2026 r. (sygn. III SA/Wa 715/26) Czego dotyczyła sprawa? Spór dotyczył prawa do odliczenia VAT od usług noclegowych i gastronomicznych nabywanych przez agencję marketingową organizującą konferencje, szkolenia, eventy promocyjne oraz spotkania firmowe. Usługi noclegowe i gastronomiczne miały dla spółki charakter pomocniczy względem usługi głównej, którą była usługa organizacji danego wydarzenia na rzecz klienta.
Świadczenie otrzymane od konsumenta za ponadnormatywne zużycie zwróconego towaru poza VAT
Wyrok NSA z 23 września 2026 r. (sygn. I FSK 778/25) Czego dotyczyła sprawa? Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej sprzedaż elektroniki użytkowej za pośrednictwem sklepu internetowego. W przypadku odstąpienia od umowy przez konsumentów zdarzały się sytuacje, w których zwracane towary były uszkodzone, niekompletne lub nosiły ślady użytkowania wykraczającego poza niezbędne do sprawdzenia ich cech i funkcjonalności.
Możliwość zastosowania zwolnienia z ustawy o VAT dla pokazów erotycznych KOPIA
Wyrok NSA z 16 października 2025 r., sygn. I FSK 1342/22. Czego dotyczyła sprawa? Sprawa dotyczyła możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego – na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT – dla świadczonych przez podatnika autorskich pokazów/spektakli artystycznych o charakterze erotycznym na specjalnym do tego przeznaczonym portalu internetowym.
Nieodpłatne użyczenie lokali mieszkalnych synom a status podatnika VAT
Wyrok WSA w Warszawie z 11 września 2026 r., sygn. akt III SA/Wa 185/26 Czego dotyczyła sprawa? Sprawa dotyczyła skutków w VAT nieodpłatnego użyczenia lokali mieszkalnych przez ojca jego trzem dorosłym synom. Podatnik był właścicielem kilku lokali mieszkalnych wraz ze związanymi z nimi udziałami w nieruchomości wspólnej, miejscami postojowymi i komórkami lokatorskimi.
Najem miejsca postojowego wraz z lokalem mieszkalnym a zwolnienie z VAT
Wyrok WSA w Warszawie z 11 września 2026 r., sygn. akt III SA/Wa 141/26 Czego dotyczyła sprawa? Sprawa dotyczyła możliwości zastosowania zwolnienia z VAT do najmu lokali mieszkalnych wraz z miejscami postojowymi, z których prawo wyłącznego korzystania wynikało z ustalonego sposobu korzystania z nieruchomości wspólnej (quoad usum). Podatnik wraz z dwoma braćmi miał otrzymać od ojca w użyczenie kilka lokali mieszkalnych wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej.