Forskerforbundet Mener lønningene er umusikalske i en tid der mange sliter økonomisk og må nedbemanne. Konsernsjef i Sintef, Alexandra Bech Gjørv, tjener mest av alle topplederne på forskningsinstituttene. Foto: Jan Langhaug / NTB 28. juni 2026 - 09:56 En kartlegging Khrono har gjort, viser at flere toppledere har hatt en betydelig sterkere lønnsutvikling enn de ansatte. – De siste årene har kunnskapssektoren vært preget av kutt og oppsigelser, og lønnsutviklingen for de ansatte har vært beskjeden.